מה זה היטל השבחה?

תוכן עניינים מהיר

היטל השבחה הוא אחד המיסים אשר נצטרך לשלם כתוצאה מהשבחת הנכס שלנו. תשלומים אלה יתבצעו לרוב בעקבות החלטות של ועדות בניה שונות, את ההשבחה אתם משלמים אך ורק ברגע שתממשו את ההשבחה באמצעות מכירת הנכס או לחילופין בנייה נוספת באמצעות ניצול הזכויות בהשבחה.

במהלך כתבה זו נעשה לכם מעט סדר בכל השאלות שעולות לכם כרגע בראש, מה הוא היטל השבחה, מתי אנחנו משלמים אותו ושאר ירקות – אנחנו פה כדי להסיר כל צל של ספק.

הכירו: היטל השבחה

כל בעל נכס מכיר זאת, מדי פעם מתעורר הג'וק לשפץ את הנכס, לשנות אותו מעט ואפילו במקרים מסוימים להרחיבו. כאשר אנחנו רוצים לקבל זכויות לשם בנייה נוספת על הקרקע – אלו יכולים להיות לשם בניית מחסן, מרפסת, גינה קטנה או אפילו חדר נוסף עלינו לשלם היטל השבחה.

היטל השבחה הוא מס העומד על 50% ,אגב גם חוכרי נכסים מעל – 25 שנים משלמים אותו. תשלומי היטל השבחה נעשים כאשר מתקיימים אחד מן שלושת הפרמטרים הבאים: אישור הקלה, אישור שימוש חורג או אישור תכנית בניין עיר אשר מובילים לעלייה בערך הנכס שלכם.

מתי אנחנו למעשה נשלם היטל השבחה?

זו למעשה שאלת השאלות. היטל השבחה ישולם אך ורק כאשר אנחנו נבחר לממש את זכויות ההשבחה שלנו. איך זה בעצם מתורגם בשטח:

תשלום כלפי השבחה ישולם ברגע בו נמכור את הנכס שלנו, ברגע בו אנו ננצל את זכויות ההשבחה שלנו או ברגע בו אנו נקבל היתר מסוים לשם בנייה או שימוש. חישוב שווי ההשבחה יעשה אך ורק ביום בו אושרה ההשבחה.

מתי ינתן פטור מהיטל השבחה?

ישנם מספר מקרים בהם ינתן פטור מלא מהשבחה, אלו יכולים להיות בהנחה ואתם עומדים במספר פרמטרים. ביניהם ניתן לראות:

קרקע בשכונת שיקום או באזורי שיקום(על פי חוק פינוי בינוי), השבחה בו הוכרזו פטור מחובת תשלום, מוסדות מלכ"ר, ברגע שבעלי הנכס זכאי לסיוע בתוכניות של משרד הבינוי והשיכון, בניית ממ"ד בהתאם לחוקים הנדרשים.

כמו כן, קיימים עוד מקרים רבים בהם יהיו נתונים בעלי נכסים רבים לפטור מהיטל השבחה.

חישוב היטל השבחה – איך זה נעשה?

היטל השבחה נעשה על ידי שמאי מקרקעין ייעודי אשר מגיע מטעם הוועדה אשר אישרה את תוכניות הבנייה. תפקידו של שמאי מקרקעין הוא לבדוק את הנכס בהתאם למספר פרמטרים, ביניהם גודל הנכס, מצבו הפיזי של הנכס, מצב התשתיות בנכס וסביבת המגורים.

חישוב היטל השבחה הוא למעשה מאוד קל, לצורך העניין בעל נכס יבצע תוספת בנייה של 40 מ"ר כאשר העלות של כל מטר מרובע שוות ערך לעשרת אלפים שקלים שווי ההשבחה יעמוד על 400,000 שקל.

לאחר קיזוז כל הוצאות הבנייה – עובדים, בנייה, חומרים ייעודים ושאר ירקות אנו נחשב את היטל השבחה כ-50% מן הסכום.

ניתן לערער על היטל השבחה?

למעשה, ישנה ועדת ערר מיוחדת אשר נקראת ועדת ערר לפיצויים והיטל השבחה אשר מטפלת בפניות אלו. בעל הנכס יכול לפנות עד שנה ממועד הצגת לוח השומה.

הגשת הערר לא מעכבת בשום צורה את מימוש הזכויות בהנחה והכסף עבור ההשבחה כבר שולם. הוועדה רשאית לקבל את הערר כמו שהוא, לשנות אותו מעט או במקרים מסוימים אף לדחות אותו על הסף.

ליצירת קשר מהירה

השפעת שיעורי הריבית על הנדל״ן

פוסט זה בבלוג בוחן את הקשר המורכב בין שיעורי הריבית לשוק הנדל"ן. הוא מתעמק במנגנונים שבאמצעותם שיעורי הריבית משפיעים על מחירי הנכסים, הביקוש וההיצע, כמו

קרא עוד »