מעטפת מגדלים – המעיל האולטימטיבי לגורד השחקים שלכם

תוכן עניינים מהיר

מעטפת מגדלים (קירות מסך או Curtain wall) מהווה אלמנט בנייה, אשר הפך כיום לפופולארי מאוד. הוא מציע יתרונות רבים, לצד ניסיון רב איתו בשוק ובשלות של הטכנולוגיות, החומרים ושיטות העבודה, שהתגבשו סביב תחום מיוחד זה. אלה כמה דברים מעניינים, שכדאי לדעת על כך: 

במה מדובר? 

קירות מסך הם מבנים קלים (יחסית), אשר מוקמים סביב בניינים. בכך, הם יוצרים סביבם "מעטפת", אשר מגנה על המבנה באופנים שונים. ניתן ליישם קירות מסך אלה אפילו בגורדי שחקים. ואכן, המראה שלהם מוכר ובולט למרחוק, במגדלים העירוניים שנפוצים ברוב הערים הגדולות. בעולם וגם בארץ, השימוש בהם נפוץ למדי. קירות מסך בנויים לרוב משלד אלומיניום וממשטחי זכוכית אשר משולבים בו ומתפקדים כחלונות. במקום הזכוכית, מתקינים לעתים חומרים אחרים, אטומים לאור, כמתכת או אבן. התפתחות מעניינת במיוחד שרואים כיום, היא שילוב של תאים סולאריים בחלקי הזכוכית של המעטפת, לשם ייצור חשמל "ירוק" עבור המבנה. 

שורת יתרונות חשובים

שורת היתרונות הבאים, ימחישו מדוע קירות המסך פופולאריים כל כך: 

בידוד תרמי – מעטפת מגדלים, כמו מעיל חורף איכותי, מספקת בידוד תרמי למבנה. הבידוד הוא לא רק כנגד קור כמובן. בישראל החמה, ניתן להעריך חשיבות תכונה זו גם כנגד חום הקיץ. 

יותר אור – השימוש הרב בזכוכית במעטפת מגדלים, מאפשר הכנסת הרבה יותר אור, ביחס למצב בבניין רגיל. ניתן לבחור בזכוכית פחות או יותר כהה, בכדי לשלוט על עוצמת האור. ניתן גם לשלב זכוכיות בגוונים שונים בנקודות שונות סביב לבניין, על פי הצורך ועל פי הכיוון ביחס לשמש. 

מצמצם הוצאות – השילוב של הכנסת אור ותוספת בידוד למבנה, מקדמים צמצום הוצאות על תאורה ומיזוג. 

קל וזול – מעטפת כזו עומדת בפני עצמה. היא נושאת רק את משקלה העצמי ולכן ניתנת להקמה בעזרת חומרים קלים במיוחד. כתוצאה מכך, מתקבלת הוזלת עלויות בבנייה. 

פחות רטיבות – קיר מסך בולם הגעת מי גשם ישירה למבנה. 

צמצום רעשים – המעטפת מספקת בידוד אקוסטי. מאחר שהיא מותקנת לרוב באזורים עירוניים עתירי תנועת רכבים ורעש, מדובר ביתרון חשוב. 

פחות רוח וזיהום – קיר כזה עשוי לבלום כניסת רוח לבניין ואיתה גם כניסת זיהום האוויר שהיא נושאת. גם מהיבט זה, העובדה שהמגדלים נמצאים במיקומים עתירי רכבים וגורמים מזהמים נוספים, משמעותית במיוחד. 

פחות טלטולים – קירות אלה תורמים לייצוב בניינים. הדבר משמעותי במיוחד, ככל שמדובר במגדל גבוה במיוחד, שנוטה מסיבה זו יותר לנוע. התנועה היא אמנם בעיקר במעלה המגדלים והיא קטנה יחסית. כמו כן, נושא זה נלקח בחשבון בכל מקרה בתכנון מגדלים גבוהים (כולל באמצעות מתקני ייצוב מיוחדים). ובכל זאת, לא מזיק להוסיף עוד אלמנט מייצב ולצמצם סחרחורות או בחילות, אצל המשתמשים היותר רגישים בבניין. 

טוב למשתמשים – האפקט המצטבר של היתרונות השונים, מתבטא גם בשיפור נוחות השהייה במבנה עבור מי שנמצאים בו דרך קבע, בין אם אלה עובדים או דיירים. 

נראה טוב – מעטפות מגדלים הן גם בעלות ערך אסתטי גדול. השימוש באלומיניום וזכוכית משדר מראה יוקרתי ומודרני ואף מעלה את שווי הנכס. ישנן אפשרויות רבות לגבי סוג החומרים מהם המעטפת בנויה ולגבי הצבע, בין אם זה צבעים וגוונים שונים של זכוכית או של חומרים אחרים. 

גם כתוספת – לעתים, אפשר להוסיף קיר מסך למבנה קיים. 

חסרונות

לצד היתרונות הרבים, למעטפות מגדלים יש גם כמה חסרונות שחשוב לקחת בחשבון: 

עלויות בנייה – ככל שהם יהיו זולים (יחסית) עדיין מדובר בתוספת של קירות מיוחדים למבנה. כמו כן, קירות אלה כוללים לרוב זכוכית, בהיקף גדול משמעותית יותר מאשר קיר חיצוני רגיל והדבר מייקר את ההקמה. 

תחזוקה – ישנו צורך מתמשך בבדיקה ותחזוקה תקופתית של קירות המסך. באופן מיוחד, חומר האיטום אשר מיושם עליהם נשחק עם הזמן ועשוי לדרוש שיקום. 

תכנון לקוי – זה הוא לא ממש חסרון של השיטה, כמו חסרון אפשרי של השימוש בה. תכנון לקוי של מעטפת מגדל, עשוי להחליש יתרונות שונים ולהציג חסרונות. למשל, הכנסת אור ופיזורו במבנה, באופן שגורם לסנוור. דוגמה נוספת, היא מצב של חום יתר בתוך המבנה (מעין "אפקט חממה").  

"מעיל" לכל בניין

מעטפות מגדלים לא חייבות כעקרון להיות דווקא בחלקו החיצוני של המבנה, אבל זה הוא המיקום האופייני עבורן. במקרים כאלה ובכלל, הן עומדות בפני עומסים ולחצים גדולים למדי ומתמשכים. ביישום שלהן כמעטפת בצידו החיצוני של בניין, הדבר מתבטא בחשיפה מלאה למזג האוויר המשתנה, רוחות, גשמים, ברד וכדומה. הרעידות שנוצרות עקב כך (בשוטף בגלל רוח ובמקרים מיוחדים עקב רעידות אדמה), מועברות אל מבנה הבניין עצמו (שבנוי להתמודד איתן). זאת, באמצעות החיבורים, אשר מעגנים את המעטפת אל המבנה הראשי. כך שברור, שמעטפות מגדלים חייבות לעמוד בדרישות גבוהות למדי של עמידות, בפני תסריטים רבים. הדבר נבדק מראש, במעבדות ייעודיות לנושא זה.  

ליצירת קשר מהירה

השפעת שיעורי הריבית על הנדל״ן

פוסט זה בבלוג בוחן את הקשר המורכב בין שיעורי הריבית לשוק הנדל"ן. הוא מתעמק במנגנונים שבאמצעותם שיעורי הריבית משפיעים על מחירי הנכסים, הביקוש וההיצע, כמו

קרא עוד »